cat esp eng
TREN DE PALAU - EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
 
 
INICI QUÈ ÉS ? QUI SOM ? ON ESTEM?  
 
 
EL CALDERÍ
 
Els antecedents
 
El projecte
 
La construcció
 
Els primers anys
 
La gran crisi
 
La guerra civil
 
La supresió definitiva
 
Les instalacions
 
Les locomotores
 
El material mobil
 
Bibliografía
 
EL FERROCARRIL DE MOLLET A CALDES DE MONTBUI
Les instal·lacions
Característiques tècniques
Ample de via de 1672 mm (sis peus castellans)

Longitud de la línia de 14914,30 m
Amb les vies secundàries mes de 16000 m

Carril del tipus Vignole de 27 kg/m
Posteriorment es col·loquen carrils de 32,5 kg/m

Carrils en barres de 6,1 i 6,5 m

Balast format per grava de riu i sorra de la riera de Caldes

Rampes màximes de 25 mm/m (mil·lèsimes)
Corba mínima de 300 m

Originalment la comunicació era per telègraf.
Al començament del segle XX s'instal·là un sistema telefònic.

Les estacions
Mollet França
km: 0,00
Actualment denominada Mollet-Sant Fost de Campsentelles.
El tren Mollet-Caldes de Montbui no tenia edifici propi i el despatx estava situat en un dels annexes del edifici del F.C. de Barcelona a França (T.B.F.)

Ara es una estació moderna.

molletfransa
Mollet Nord
km: 1,80
Actualment denominada Mollet-Santa Rosa.
L'edifici era de la Companyia del Nord.
Al cap de 6 anys, en el 10 d'abril de 1886 la línia Mollet - Caldes de Montbui s'enllaça amb aquesta estació.
L'enllaç es va fer en forma de "cul de sac" complicant les maniobres.
Actualment (any 2013) és un edifici molt ben conservat.
molletnort
Santa Perpètua
km: 3,91
Inicialment disposava d'una línia general i d'un apartador.
Al cap de 4 anys, el 13 desembre 1884 la van convertir en baixador suprimint la via apartada.
Aquest edifici, encara que estava en bon estat i es feia servir de magatzem d'una gasolinera, es va enderrocar als anys noranta.
L'Ajuntament de Santa Perpètua de la Mogoda el va declarar patrimoni històric.
L'encarregat de la gasolinera ens comunica que es va fer en un dia i per la nit.
santaperpetua
Gallecs Polinyà
km: 7,20
Inicialment disposava d'una línia general i d'un apartador.
El 13 desembre 1884 la van convertir en baixador suprimint la via apartada.
Es conserva, restaurada, la finestreta de venda de bitllets, a la sala polivalent del Tren de Palau.
De l’edifici avui no en queda res, només el xiprer que es veu a ma dreta.
gallecs
Palau i Sentmenat
km: 9,85
Posteriorment nomenada Palau i Plegamans.
Inicialment disposava d'una línia general i un apartador.
El 13 desembre 1884 la van convertir en baixador suprimint la via apartada.
Al ser una estació més important que les dues anteriors, l'edifici era una mica més gran encara que tenia la mateixa disposició.
Una mica apartat tenia un petit magatzem de 270 m2 que a la postguerra va ser usat com centre parroquial d'Acció Catòlica.
A primers dels anys setanta fou enrunada.
palau
Caldes de Montbui
km: 14,91
Per la seva condició d’estació terme, amb un front de 60 m era la més important de la línia. Tenia un petit despatx, el dipòsit, l'aiguada de 10.000 litres, el taller, una màquina de vapor fixa per a pujar l'aigua d'un pou proper i una bàscula de 15.000 kg.
Ocupava una explanada de 1’2 Ha.
Tenia un apartador industrial de 46 m al magatzem del Sr. Miquel Pagès i Garregosa que era explotat amb tracció sang.
Malgrat les dimensions del edifici i del bon estat general de conservació es va enderrocar a principis dels anys vuitanta, per a construir la moderna estació d’autobusos actual. En la platja de vies, hi ha un parc i un aparcament municipal.
Ponts
Pont Bugarai

Pont sobre el torrent Bugarai, km 14,550
llum de 15 m
alçada de 9 m.

Un altre d'important era el pont sobre el torrent Sec, km 13,580, d'arc rebaixat de 10 m de llum i una alçada de 11 m.

També hi havia 5 ponts més però eren molt petits
continuar --> Les locomotores
12-04-2013
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Associació Cultural d'Amics del Ferrocarril - Tren de Palau
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans - Barcelona
Nota Legal